Vi gør, hvad vi kan for at sikre adgangen til lægemidler

Lone Storm Petersen er farmakonom og tillidsrepræsentant på Amagerbro Apotek. Her er hverdagen klart påvirket af coronakrisen, og der er taget mange tiltag for at skabe en god og sikker hverdag for både personale og borgere. Alt fra kundeflow, til morgenmøder og indretning af apoteket er påvirket.

- I starten efter at nedlukningen blev sat i værk var det én lang skideballe fra kunderne, fordi vi ikke havde masker og håndsprit. Alle var pressede og ingen havde vænnet sig til det endnu. Sådan er det ikke mere.

- Jeg synes, egentlig også at der gik lang tid før vi fik officielt info om, hvordan vi skulle forholde os.

På apoteket tog de dog hurtigt en række forholdsregler.

- Vi har tre grundregler for kunderne: Hold afstand, sprit dine hænder af og lade være med at være mere end tre i butikken. De fleste er heldigvis gode til at respektere det. I starten stod vores servicemedarbejder ved indgangen og sørgede for, at det blev overholdt, men alle er blevet bedre til det nu.

Hun fortsætter:

- Vi fik hurtigt sat afstandsbånd op af den slags, som man kender i lufthavnen, og overnight fik vi sat plexiglas op ved kasserne. Vi har også arrangeret, at kontanter skal lægges på en særlig kasse - og kontanterne bliver så også kun håndteret med handsker på. Hvis kunderne kommer til at lægge pengene et andet sted, så bliver der sprittet af. I det hele taget spritter vores servicemedarbejdere af mange gange om dagen.

Lone Storm Petersen (1)

Det betyder meget for hende, at sikkerheden er i orden:

- Jeg er utrolig glad for at være på et apotek, hvor der bliver taget hånd om sikkerheden. Jeg føler mig tryg.

Der bliver også arbejdet målrettet på at sikre, at alle er med.

- Alle medarbejdere spiser morgenmad sammen - men adskilt og med god hygiejne. Og morgenmøderne er gået over til at være meget om sikkerhed og om nye retningslinjer. Vi får også talt om hvilke situationer, vi har oplevet at stå i, og hvordan vi har håndteret det. Og så taler vi om, hvad vi skal have tilpasset til den nye tid. Det er godt og trygt at få talt om tingene – og det er betalt tid, understreger tillidsrepræsentanten.

Vi får også talt om hvilke situationer, vi har oplevet at stå i, og hvordan vi har håndteret det. Og så taler vi om, hvad vi skal have tilpasset til den nye tid. Det er godt og trygt at få talt om tingene – og det er betalt tid.

Lone Storm Petersen Farmakonom

Coronakrisen har også betydet væsentlige ændringer i kundeflowet. Amagerbro Apotek ligger nemlig i Amagercenteret og lige ved metroen, så normalt er der mange kunder, der kommer forbi.

- Der kommer færre mennesker ind på apoteket nu, fordi store dele af centeret er lukket ned og folk heller ikke kører så meget med metroen. Til gengæld kan vi mærke, at der kommer flere på vores filial, der ligger i et boligområde med mange børnefamilier, der er hjemme lige nu.

Der er også mange borgere, der bruger muligheden for at få bragt apoteksvarer. Lone Storm Petersen fortæller, at apoteket har haft stor vækst i forsendelser.

- Fra at have ét bud, har vi nu tre, der cykler ud med varer. Så der er travlt i recepturen. Vores bude er voksne mennesker, og der er styr på proceduren, når de tager ud. De har handsker og alcogel med, og vi taler med kunderne om betalingsform inden varerne bliver bragt. Hvis de betaler med kontanter, hører vi, hvad de har af kontanter, så der kan ligge byttepenge klar i posen. Men mange betaler også med MobilePay og dankort.

Der er også nogle afledte konsekvenser af krisen, som der lige går lidt længere tid, før man får øje på.

- Det sker jo, at folk falder om – også hos os på apoteket. Derfor har vi også haft førstehjælpskurser for personalet. Og vi har retningslinjer for, at man skal have handsker på. Vi har også en særlig engangsmaske man kan bruge, når man skal puste luft ind i folk, når man giver førstehjælp. Og det er jo blevet ekstra vigtigt her med coronavirus. Men det gik op for os, at hjertestarterne i centeret nu var bag lukkede døre, fordi dele af centeret er blevet lukket af. Så sammen med arbejdsmiljørepræsentanten har vi taget fat i centerledelsen, for at få hjertestarteren flyttet.

Lone Storm Petersen står med en fornemmelse af, at der bliver gjort utroligt meget for, at borgerne fortsat kan få de lægemidler, de har brug for. Derfor kan hun godt blive lidt skuffet over, at det ikke i højere grad bliver bemærket:

- Jeg kan godt blive skuffet over, hvor lidt fokus der er i medierne på det vigtige arbejde, som vi andre grupper i sundhedssystemet udfører.

I den anden retning trækker sammenholdet på apoteket:

- Jeg er glad for, at vi har et fantastisk sammenhold på apoteket. Vi hjælper hinanden – også med at få kabalen til at gå op derhjemme, hvor vi har mange mødre med småbørn, og hvor flere bruger den samme nødpasning.

Jeg kan godt blive skuffet over, hvor lidt fokus der er i medierne på det vigtige arbejde, som vi andre grupper i sundhedssystemet udfører.

Lone Storm Petersen Farmakonom

Emneord

Få rådgivning

Foreningen står klar til at hjælpe

Få sparring med en konsulent i Farmakonomforeningen. Kontakt os på tlf. 3312 0600 eller send en mail til: raadgivning@farmakonom.dk

Læs mere
Rådgivning