Det kan give anledning til spørgsmål og usikkerhed, hvis man er ansat på et apotek, hvor der sker ændringer i ejerskabet. Nu har Lægemiddelstyrelsen opdateret deres hjemmeside med en vejledning om, hvad der sker, når en apoteksbevilling bliver ledig.
God proces om synlighed
Farmakonomforeningen har løbende været i dialog med Lægemiddelstyrelsen om processen i forbindelse med at en apoteksbevilling bliver ledig. I efteråret inviterede Lægemiddelstyrelsen så til en drøftelse af, hvordan man kan gøre det mere synligt for alle, hvad der sker, når en apoteksbevilling bliver ledig. Hidtil har der ikke ligget information om det på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside. Men det gør der nu.
På hjemmesiden beskriver Lægemiddelstyrelsen processen, så man altid kan se, hvad der sker i de forskellige trin i forløbet.
Det gør Farmakonomforeningen, når en bevilling bliver ledig
Når der bliver givet besked om, at apotekeren opgiver bevillingen sender Farmakonomforeningen i dag en pjece ud til medarbejderne på apoteket. Pjecen giver svar på en lang række af de spørgsmål, der automatisk melder sig i en sådan situation. Farmakonomforeningen står også altid klar til at svare på spørgsmål fra tillidsrepræsentanten og medarbejdergruppen på apoteket.
Når der skal udnævnes en apoteker
Det er Lægemiddelstyrelsen, der udnævner nye apotekere. Som en del af processen får Lægemiddelstyrelsen råd fra Forfremmelsesrådet, der består af tre personer udpeget af henholdsvis Danmarks Apotekerforening, PharmaDanmark og Farmakonomforeningen.
Forfremmelsesrådet rådgiver Lægemiddelstyrelsen om, hvorvidt den enkelte ansøger er egnet til at drive det konkrete apotek.
Farmakonomforeningen ønsker med sin forfremmelsespolitik at medvirke til at skabe arbejdspladser med mulighed for en bred faglig og personlig udvikling for alle – og et godt arbejdsmiljø.
Læs Farmakonomforeningens forfremmelsespolitik her