Færre end hver femte kunde søger selv viden før apoteksbesøg. Det var det noget overraskende resultat af et forskningsprojekt under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis. Nogle kunder (på de to apoteker, som spurgte ind til det) svarede, at det er fordi, de regner med, at de vil få den rette information på apoteket.
Hvor mange kunder søger relevant information forud for deres apoteksbesøg? Og hvor finder de deres information? Det var de overordnede spørgsmål, som et forskningsprojekt under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis skulle søge at besvare sidste efterår.
Resultatet var overraskende for forskerne bag undersøgelsen:
– Kun cirka 14 procent af apotekskunderne søger information, før de træder ind på apoteket og trækker et nummer til køen. Det fortæller Alaa Burghle, ph.d.-studerende, Klinisk Farmakologi og Farmaci, Syddansk Universitet, og hovedforfatter på undersøgelsen.
– Det var meget overraskende for os, at der ikke er flere, som søger viden, før de besøger apoteket. Jeg havde nok regnet med, at cirka halvdelen af kunderne ville have googlet eller på anden vis forsøgt at få viden, før de søger farmakonomerne og andres assistance på selve apoteket, siger Alaa Burghle.
Studiet viser desuden, at der er flere kvinder end mænd (henholdsvis 17 og 11 procent), der søger viden på forhånd. Ligeledes er det især de yngre kunder, der i vores Google- og Wikipedia-verden erhverver deres egen viden, før de spørger fagkundskaben til råds.
Kun cirka 14 procent af apotekskunderne søger information, før de træder ind på apoteket og trækker et nummer til køen
Alaa Burghle ph.d.-studerende, Syddansk Universitet
Første studie af sin art
Seks private apoteker deltog i undersøgelsen, hvor i alt 2.600 kunder sagde ja til at deltage. Ønsket om at undersøge kundernes informationssøgning var kommet fra nogle af de cirka 100 apoteker, som er med i Netværk for Udvikling af Apotekspraksis.
Alaa Burghle forklarer, at der ikke findes lignende studier at læne sig op ad, og at det derfor er både relevant og
interessant at få belyst, hvor meget kunderne ved – eller mener at vide – på forhånd, når de ankommer til apoteket.
De mange besvarelser viste, at størstedelen af kunderne får deres viden fra officielle sundhedssider som for eksempel sundhed.dk, Netdoktor og medicin.dk. Næsten lige så mange bruger Google som deres indgang til at finde viden – hvilket dog også kan lede til førnævnte sider. Derudover viste besvarelserne, at mere end hver fjerde af de kunder, som søger viden på forhånd, ikke finder den digitalt, men spørger egen læge, sygehuslæger eller sundhedsprofessionelle i deres omgangskreds.
– Det er faktisk meget betryggende, at undersøgelsen viser, at de kunder, som har søgt viden, overordnet set søger “de rigtige steder”. Vi lever i en tid, hvor alle kan finde alt, men hvor det langt fra er al information, der er pålidelig eller troværdig. Derfor er det positivt, at de oplyste apotekskunder finder deres oplysninger på officielle sider eller hos sundhedsprofessionelle, mener Alaa Burghle.
Fortsæt med den høje faglighed
Alaa Burghle tilføjer, at selv om det ikke var en del af selve undersøgelsen, så spurgte to af de deltagende apoteker på egen hånd de kunder, der ikke havde søgt viden på forhånd, om årsagen til dette.
– Nogle kunder – på de to apoteker, som spurgte ind til det – svarede, at de regner med, at de vil få den rette information på apoteket. Det viser, at kunderne stoler på, at de kan finde og få svar på apoteket, fortæller hun.
– Med andre ord så understøtter dette studie, at farmakonomerne og andre apoteks ansatte skal blive ved med at udøve faglighed og service på et højt niveau.
– Selv om det ikke var en del af selve studiet, så kunne resultaterne pege mod, at kunderne har en høj grad af tillid til apotekets medarbejdere og til den information, som de modtager dér, fremhæver Alaa Burghle.
Farmakonom: Kunderne har tillid til os
Grenaa Apotek er et af de apoteker, der deltog i undersøgelsen, og her var farmakonom Anna-Grethe Nielsen tovholder for indsamlingen af interviews med kunderne om deres forudgående informationssøgning. Hun hæfter sig også ved, at flere kunder end forventet kommer på apoteket uden at have søgt viden på forhånd.
– Vi oplever, at mange kunder siger: “I ved så meget på apoteket”. De stoler med andre ord på vores viden og vores faglighed – både når de kommer og møder os ansigt til ansigt, men også når de ringer hertil, fortæller Anna-Grethe Nielsen. Hun tilføjer, at mange borgere i disse år selv søger viden om deres symptomer og sygdomme, og derfor både overraskede og glædede det hende, at så mange kunder stadig får deres førstehåndsviden på apoteket.
Vi oplever, at mange kunder siger: “I ved så meget på apoteket”. De stoler med andre ord på vores viden og vores faglighed – både når de kommer og møder os ansigt til ansigt, men også når de ringer hertil
Anna-Grethe Nielsen Farmakonom
Anna-Grethe Nielsen møder dog også en del kunder, der – ud over at stole på farmakonomernes faglighed – fortæller, at apotekets medarbejdere i højere grad er tilgængelige og til at få kontakt med end egen læge.
Personlig rådgivning er essentiel
Når ph.d.-studerende Alaa Burghle skal opsummere projektets formål, finder hun det væsentligt at fremhæve, at farmakonomernes vejledning og rådgivning i den grad er relevant og essentiel, da resultatet viser, at mange kunder faktisk ikke har sat sig ind i deres behov eller symptomer, før de kommer på apoteket.
Derudover finder mange kunder deres viden via Googlesøgninger, og her er det ikke altid, at man ender på officielle sider med videnskabeligt godkendt indhold. Den personlige rådgivning på apoteket er derfor stadig en vigtig kilde til korrekt information for rigtig mange danskere.
NETVÆRK FOR UDVIKLING AF APOTEKSPRAKSIS
Formålet med Netværk for Udvikling af Apotekspraksis er at styrke apotekspraksisforskningen i Danmark. Det sker via et forum, hvor forskere og apoteker mødes om videndeling, udvikling af apotekspraksisprojekter og fastholdelse af resultater.
Læs mere på netværkets hjemmeside
2.623 DELTOG I UNDERSØGELSEN
Projektet “Informationssøgning før apoteksbesøg” blev afsluttet i slutningen af 2019. Med i projektet deltog seks private apoteker, som i november 2018 hen over tre uger samlede besvarelser ind fra deres kunder.
3.424 kunder blev spurgt, om de ville deltage i undersøgelsen.
2.623 af de adspurgte kunder takkede ja til at deltage.
Ud af de 2.623 deltagere svarede 14,4 procent, at de søger information før apoteksbesøg.
22 procent af de yngre under 40 år havde søgt information på forhånd, hvorimod det kun var 10
procent af de +60-årige, der researchede forud for turen på apoteket.