Faglig rådgivning: Tusindvis følger farmakonom på arabisk

Facebookgruppen “Ebeltoft-Rønde-Kolind Apotek på arabisk” er en af Djurslands mest populære med over 8.200 følgere fra hele landet. Her rådgiver den arabisktalende farmakonom Yazan Alahmad i medicinhåndtering, tilskudsordninger og meget andet.

200817 Yazan Alahmad Lisbet Høgh 007

Yazan Alahmad flygtede fra Syrien til Danmark i 2015 og fik ophold i Ebeltoft. I hjemlandet arbejdede han som farmaceut. I dag er han ansat som farmakonom på Ebeltoft Apotek. Der har han været, siden han i sommeren 2015 – efter tre måneder i Danmark – startede i praktik på apoteket. Og efterfølgende – med god hjælp fra apoteker Lisbet Høgh og en kæmpeindsats for at lære dansk – blev vurderet og godkendt af Lægemiddelstyrelsen til at fungere som farmakonom på apoteket.


En særlig service

– Da Yazan startede hos os på apoteket, var der en del flygtninge og andre arabisktalende i Ebeltoft. Og de fandt jo lynhurtigt ud af, at vi havde en farmakonom, der både kunne tale arabisk – og forstå og hjælpe dem, fortæller Lisbet Høgh.
– Og på apoteket benyttede vi os også af at henvise de arabisktalende kunder til ham.

– Der var helt klart et behov for denne særlige rådgivningsservice for kunder, der kun kunne tale arabisk, og vi var glade for med Yazan at kunne tilbyde dem denne mulighed, tilføjer hun.

En hammergod idé

– De spørgsmål og problemstillinger, de kom med, var meget de samme. Både konkrete spørgsmål om alt fra hårtab, kosttilskud, fodsvamp til hud- og hårpleje, men også spørgsmål, som handlede om forskelligheder i kulturen, fortæller Yazan Alahmad.

– I den arabiske kultur har man fx tradition for at gå ofte til lægen og for at få lægemidler, når man går til lægen. Her i Danmark får de ofte at vide, at “de bare skal drikke et glas vand og tage en Panodil”. Det kan de ikke forstå.

Det fik Yazan Alahmad til at foreslå apotekeren at lave en Facebookgruppe på arabisk, hvor alle de gode råd, spørgsmål og svar blev samlet, så de kunne komme flere til gode, og hvor der blev mulighed for at spørge også uden for apotekets åbningstid.

– Og det, syntes jeg, var en hammergod idé, fortæller Lisbet Høgh.

Der var helt klart et behov for denne særlige rådgivningsservice for kunder, der kun kunne tale arabisk, og vi var glade for med Yazan at kunne tilbyde dem denne mulighed

Lisbet Høgh Apoteker, Ebeltoft Apotek

Følgere fra hele landet

Det blev starten på Facebookgruppen: “Ebeltoft-Rønde-Kolind Apotek på arabisk”, hvor Yazan Alahmad laver opslag og videoer på arabisk for de tre apoteker i Ebeltoft, Rønde og Kolind. Facebookgruppen viste sig at ramme lige ned i et stort behov blandt de arabisktalende, der ikke altid forstår, hvad lægen eller medarbejderen på apoteket fortæller dem. 

– Vi har over 8.200 følgere. Af dem er der nok højst et par hundrede fra vores eget område, fortæller Yazan Alahmad.

– Så vi hjælper ikke kun dem, der bor her. Vi hjælper arabisktalende fra hele landet.

Ud over gode råd og svar på spørgsmål tilbydes disse kunder også at købe apoteksvarer gennem apotekets webshop. Det har mange benyttet sig af. Derfor har apoteket etableret en forsendelsesafdeling på Kolind Apotek, hvorfra webkunderne bliver serviceret.


Run på servicen

– Yazan er en meget dedikeret medarbejder, og jeg er glad for, at vi som apotek kan tilbyde den arabisktalende kundegruppe rådgivning og information fra en kompetent og dygtig medarbejder. Og det er der så også andre apoteker, der får fordel af, tilføjer Lisbet Høgh med et smil.

– Yazan tager sig ligesom af den arabiske kundedel, hvor vi andre tager os af den etniske danske del. Hun fortæller, at Yazan Alahmad får ca. to timer stillet til rådighed mindst én gang om ugen til at lægge opslag på

Facebooksiden og til at besvare spørgsmål – både skriftligt via Messenger eller via telefonen.

– Jeg får 30-50 spørgsmål pr. dag, som jeg skal svare på. Dem besvarer jeg så vidt muligt i de bestemte tidsrum, der er aftalt med apotekeren – og ellers når der er tid på apoteket.

Nogle gange bliver det også i frokostpausen – eller hjemmefra, fortæller han.

– Nogle gange har jeg også telefontid, hvor jeg har ca. 25-30 opkald i løbet af 2-3 timer.

Fuld tillid

Yazan Alahmad orienterer løbende apoteker og kolleger på apoteket om, hvad der lægges ud på siden.

Apoteker Lisbet Høgh fortæller om en kollega, der engang spurgte hende om, hvordan hun kunne se, hvad der blev skrevet og sagt på Facebooksiden, da det hele jo foregik på arabisk. 

– Jeg har fuld tillid til alle mine medarbejdere, og det har jeg selvfølgelig også til Yazan, lød hendes svar. 

– Han er farmakonom, og jeg har tillid til, at han informerer og rådgiver på samme måde, som han gør i skranken. Der står jeg heller ikke og overvåger mine medarbejdere.

Facebooksiden fortsætter

I dag har Ebeltoft ikke så mange arabisktalende på apoteket, da flygtningecentret blev lukket for 2-3 år siden. Men Facebooksiden fortsætter.

Yazan Alahmad har netop søgt om permanent opholdstilladelse i Danmark. Og hans fremtidsplaner er at læse to år videre på Syddansk Universitet. Så kan han nemlig fremadrettet arbejde som farmaceut i Danmark. Men uagtet hans fremtidsplaner så fortsætter Facebooksiden. 

– Jeg kommer ikke til at skuffe de mennesker, som har brug for min hjælp. Måske vil jeg bruge lidt mindre tid på den, men jeg vil selvfølgelig stadigvæk svare på spørgsmål, slutter han.


Emneord

Få rådgivning

Foreningen står klar til at hjælpe

Få sparring med en konsulent i Farmakonomforeningen. Kontakt os på tlf. 3312 0600 eller send en mail til: raadgivning@farmakonom.dk

Læs mere
Rådgivning