Så er det nu, jobjagten går ind, og drømmejobbet skal landes. Men hvordan griber man det bedst an, skal man egentlig ringe til arbejdsgiver inden man sender ansøgningen, og hvordan får man beskrevet sine farmakonomfaglige kompetencer, så de kommer ud over scenekanten?
Gode råd til jobansøgningen er der mange af, og nogle gange kan det være svært at se skoven for bare træer og finde ud af, hvor man egentlig skal begynde. Her får du her 3 råd der kan give dig en god start, når du skal i gang med at søge et opslået job – altså et stillingsopslag hvor virksomheden selv søger en medarbejder.
-
Gør din motivation tydelig i din jobansøgning
For at lykkes med din jobansøgning er det vigtigt, at du fanger arbejdsgiverens opmærksomhed og giver personen lyst til at læse videre. Derfor er det vigtigt at gøre sig overvejelser om,
- hvad det er for en virksomhed, du søger job hos
- hvordan du, med din faglighed, kan gøre en forskel på arbejdspladsen
- hvad du vil bidrage med?
Gør det tydeligt, hvad arbejdspladsen vil få ud af at ansætte dig, og ikke kun hvad du ønsker at få ud af jobbet.
Læs stillingsopslaget godt igennem og tænk over, hvordan din faglighed og personlighed kan bidrage til at udvikle arbejdspladsen, udfylde potentielle ”huller” eller tilføre nye muligheder. I din motivation er din faglighed som farmakonom selvfølgelig vigtig, men du kan med fordel supplere med personlige interesser, der relaterer sig til stillingen.
Eksempel 1: ”Jeg er imponeret over jeres niveau og ambition om at være et nærværende og vedkommende apotek på de sociale platforme og jeg vil utrolig gerne være med til fortsat at løse den opgave”.
Eksempel 2: ”Som farmakonom er jeg specialist i medicinhåndtering og er lige som jer meget optaget af medicinsikkerhed. Jeg vil derfor kunne bidrage positivt til jeres indsats for at styrke patientsikkerheden på dette område på plejecentret.”
-
Match dine kompetencer med stillingsopslaget
Et andet vigtigt (og nok det vigtigste) element i din jobansøgning er det faglige match. I det faglige match beskriver du, hvordan du lever op til de faglige krav, der er til stillingen.
Som farmakonom ligger det naturligvis til højrebenet at gå efter opslåede stillinger, hvor der søges farmakonomer. Her vil dine faglige kompetencer ofte matche opslaget rimelig præcist. Men faktisk er der en række stillinger, fx som sygeplejerske, i kommunen, i en lægepraksis eller inden for lægemiddelindustrien, hvor din profil kan være super relevant, også selvom det ikke er en farmakonom, de søger specifikt efter i stillingsopslaget.
Uanset om du søger en stilling, hvor de specifikt søger en farmakonom eller en stilling, hvor de søger andre fagpersoner til sundheds- og medicinrelaterede opgaver, er det en rigtig god ide at lave en analyse af stillingsopslaget.
Analysen af stillingsopslaget består af 2 dele:
- Identificer de kompetencer som virksomheden efterspørger
- Gå stillingsopslaget igennem og identificer hvilke kompetencer virksomheden efterspørger, og hvilke opgaver de ønsker løst.
- Du kan med fordel sondre mellem ”need-to-have” og ”nice-to-have” kompetencer og opgaver og strege dem over i to forskellige farver.
- Analyser hvordan din profil matcher det, som virksomheden efterspørger
- Skriv ned hvordan dine kompetencer matcher virksomheden behov, og hvordan dine erfaringer gør dig kompetent til at løse arbejdsopgaverne. Vær konkret og giv eksempler på, hvordan dine faglige kompetencer kommer i spil i en specifik arbejdssituation, projekt eller fra en opgave.
- Overvej hvordan dine generelle faglige og personlige kompetencer kan bringes i spil - det kunne fx være, at du interesserer dig for et fagligt område fx rygestop, medicinsikkerhed eller kvalitetssikring. Det kan også være, at du er en holdspiller, er lærenem, teknisk velfunderet, struktureret, god til at kommunikere, kan bevare overblik trods travlhed eller lignende.
Det er ikke sikkert, at din profil matcher alle steder – men bare rolig, det er de færreste, der gør det. Søg alligevel - måske din profil alligevel er et match for virksomheden.
-
Ring til arbejdsgiver
Du har sikkert hørt det før? Altså det der med at ringe til arbejdsgiver, inden du sender ansøgningen. Det kan være en smule grænseoverskridende, men når du først får det gjort, er der mange fordele at hente.
Du får:
- Mere viden om virksomheden, hvad de lægger vægt på og hvad du skal fokusere på i din ansøgning.
- En fornemmelse for stemningen/tonen i virksomheden. Er den f.eks. formel eller uformel.
- En god måde at gøre dig selv synlig og vise din interesse for jobbet – faktisk starter jobsøgningsprocessen ofte her, og har du etableret en god kontakt i telefonen er du måske allerede et skridt nærmere en samtale.
En god dialog starter ofte med et godt spørgsmål. Tænk over, hvad du har brug for at vide om virksomheden og arbejdsopgaverne for at kunne matche din profil til dem. De rigtige spørgsmål kan være vejen til, at arbejdsgiver bliver opmærksom på ubevidste behov eller får vakt nysgerrigheden for potentielle uudnyttede muligheder, som netop du kan hjælpe med at realisere.
3 bud på spørgsmål er:
- Kan du fortælle lidt mere om den profil, som I søger – er der nogle kompetencer I lægger mere vægt på end andre?
- Hvad skal der til for at lykkes i jobbet? Hvad er succeskriteriet om fx 6 eller 12 måneder?
- Jeg kan se I søger en sygeplejerske – jeg er uddannet farmakonom, men synes jeg kan genkende mig selv i den profil, som I leder efter. Er det ok, at jeg sender jer en ansøgning?
Huskereglen: Spørg ind til de ting, som du mangler viden om for at kunne skrive en god ansøgning, og som lægger op til dialog eller samtale. Langt de fleste arbejdspladser synes, det er godt, at en ansøger kontakter dem. Undgå dog at stille spørgsmål, hvor du kan læse dig til svarene, og har du ikke noget at spørge om så er det bedst at lade være med at ringe.
Hvis du vil have flere tips, råd eller se eksempler på den gode ansøgning kan du læse mere her: https://ftfa.dk/vi-tilbyder/cv-og-ansogning/den-gode-ansogning-eksempler-tips-og-gode-rad/
Artiklen er udarbejdet i samarbejde med FTFa